Pagina's

Verdachte en schuldige wagens


We horen graag dat verkrachters abnormaliteiten zijn, zwaar afwijkend van de meer normale mens en zeker de hoger gewaardeerde superman zoals mijzelf. Maar de cijfers en aanverwante informatie vertellen wel een ander verhaal. De verkrachter is echt niet veel anders en lijkt zelfs verdacht veel op ons. Waren we wagens en de misdaad niet zo onbelangrijk dan hingen we al. Maar klopt dit wel,  wat als we nu toch wagens waren?

De eerste vraag betreft natuurlijk onze kostprijs. Normaliter is de prijscategorie van de man-wagen behoorlijk lager dan deze van de vrouw-wagen. Er zijn duurdere modellen en enige neiging tot overschatting maar de vergelijking is nog altijd een twee pk vergelijken met een luxe wagen.  Ook de verzorging en behandeling van de mens wagen is in overeenkomstige mate, zelfs een schoonheidskoningin moet zich dagelijks scheren en dat is nog een bezigheid die mannelijk wordt genoemd. Van geurtjes en kleurtjes is er wel enige markt maar enkel als deze kan verkopen in de gewesten van Sinterklaas en andere engelen. Kortom met zulke wagen zou zelfs een seriemoordenaar met een ton drugs nog niet verdacht worden. En ook omgedraaid wie met zulke opzichtige en dure wagens als een vrouw zou rondrijden zou direct van terrorisme verdacht worden. Hel lijkt een absurde vergelijking maar het zwijmelt wel. De gewogen verdenking duikt ook elke keer op en veroordeeld keer op keer de verdachte. Religies weten dat als goddelijke wijsheid, de populist roept het van de daken en zelfs de grootmoeders spreken er schande over. De wagen of de vrouw is te mooi om eerlijk te zijn, vraagt om verkrachting, is schuldig aan uitlokking en zeker zwaar schuldig.  

Ook voor de arme bestuurder van de minder mooie wagen, onze potentiële verkrachter dus, speelt dit kwaliteitsverschil een rol. De frustratie is toch begrijpelijk als men in rammelende koekjesdoos rijdt en daar die snelheidsduivelin ziet voorbij flitsen. Is het niet volledig begrijpbaar en bijna te vergeven dat men dan op de pedaal duwt en deze opzichtige wagen ramt. Maar er is hierbij wel een klein probleempje. Wordt onze arme rijder wel zo onderdrukt of is het eerder een golf van jaloezie en minderwaardigheid die men wilt wegwerken met haat en vernietiging. Zal er zeker zijn maar welke mens in vervoering neigt nu naar geweld. We vallen masaal in slaap op trein en in bed en zijn zodoende niet eens in staat tot een gesprek. Maar het maakt wel veel verschil met welke brandstof men rijdt. Lood in onze tank is wel een van de grootste verklaringen van modern geweld. Lood in kogels is er al lang niet meer maar zelfs dat is van minder belang. En naast lood is er nog wel meer dat onze hersenen kan laten sputteren. Om het niet te lang te maken de gassen die vrouwen uitwasemen zijn de grote schuldige die corrodeert de zwakke weerloze man-wagentje..

Als derde punt is er de waarde van een wagen. Hier is de bepaling eerder onduidelijk. Duurdere wagens beschadigen is vanzelfsprekend ook duurder. Maar dit draait hier niet om een verbouwingswaarde maar om de ijdele waarde van aanzien. En in die context is de mens zeker de vrouwelijke helft heel goedkoop tot niets waard. Men kan nog op wat emotionele waarde rekenen als men dochter of ander eigendom van enig aanzien is. Maar absoluut kan er weinig aangerekend worden. De meer subjectieve waarde besmet eerder het lijdende voorwerp. Wat waardevol is voor een andere is meer voor de hand liggend om te bezitten en/of te vernietigen. Dit maakt een verkrachting zo essentieel in onze pik-cultuur. Men moet om de sterkste en meest succesvolle figuur te zijn overgaan tot overheersing, onderdrukking en in ultiem uitwerking verkrachting. 

De sleutel tegen verkrachting ligt dus zeker niet bij een hogere beleefdheid, liefde of hogere waardering tegenover de verkrachter, dat is juist de bezitsdrang waar het om gaat. Geweld als bescherming is, zo het al doenbaar zou zijn, eveneens vruchteloos. Meer hoop is er in de bestrijding van gassen die zo verbonden zijn met wagens, zeker deze van de goedkopere wagens kunnen de gezondheid zwaar schaden. Of vertaald naar mensen er is strenge aandacht nodig voor welke luchtjes mannen produceren en consumeren. Het voorbestaan van een beschaafde mens hangt ervan af. Men kan ook een man enige gelijkheid en wijsheid leren maar dat is vrij hopeloos.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten